جستجو
Close this search box.
بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

جراحی بلفاروپلاستی در مشهد

چشم ها یکی از عناصر مهم صورت هستند و در زیبایی و شادابی چهره تاثیر بسیاری دارند. افتادگی پلک که یکی از عوارض افزایش سن بشمار میرود، میتواند علاوه بر زیبایی چهره، در بینایی افراد نیز اختلال ایجاد کند. بلفاروپلاستی یک روش جراحی است که به منظور بهبود ظاهر پلک چشم و رفع افتادگی آن انجام میشود.

بلفاروپلاستی هم برای پلک بالا و هم برای پلک پایین قابل انجام است. این روش که یک نوع جراحی سرپایی است، در اکثر مواقع به منظور جوانسازی انجام شده و جنبه زیبایی دارد، اما در برخی موار نیز یک عمل درمانی است و به منظور بهبود و رفع موانعی بینایی انجام میشود.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاوپلاستی به منظور جوانسازی و بهبود ظاهر پلک بالا و پایین انجام میشود. طی این جراحی، با حذف چربی های جمع شده روی پلک و از بین بردن پوست اضافه، پف و افتادگی پلک از بین میرود و چین و چروک های اطراف چشم باز میشود. بلفاروپلاستی هم برای پلک بالا و هم پلک پایین کاربرد دارد.

در بلفاروپلاستی پلک بالا، پوست و چربی اضافی جمع شده روی پلک برداشته میشود. افتادگی پلک بالا میتواند برای بینایی مشکل ساز باشد و دید فرد را کاهش دهد. با جراحی پلک بالا، میتوان علاوه بر بهبود ظاهر چشم، میدان بینایی را نیز بهبود داد. گاهی اوقات پلک پایین نیز در اثر افزایش سن و تجمع چربی متورم و افتاده میشود و بلفاروپلاستی با حذف چربی اضافه، این مشکل را برطرف میکند.

مراحل بلفاروپلاستی


طی جراحی بلفاروپلاستی، برش های بسیار ظریفی در امتداد خطوط طبیعی چشم ایجاد شده و چربی جمع شده یا پوست اضافی برداشته میشود. این برش ها به وسیله ابزار دقیق جراحی و با ظرافت و حساسیت بالا ایجاد میشوند. پس از انجام مراحل جراحی، این شکاف ها با بخیه های بسیار ریز بسته میشوند. مراحل این جراحی با ظرافت بالایی انجام میشود، بطوری که پس از جراحی نشانی از محل برش ها دیده نمیشود. این جراحی به حساسیت و مهارت بالایی نیاز دارد، بنابراین بسیار مهم است که در انتخاب پزشک خود دقت به خرج دهید.

بلفاروپلاستی زیبایی و درمانی

بلفاروپلاستی زیبایی در بیشتر مواقع بمنظور بهبود ظاهر فرد انجام میشود و از نظر پزشک ضرورت ندارد. اما بلفاروپلاستی درمانی به منظور رفع مشکلات پلک انجام میشود و انجام آن از نظر پزشک ضروری است. بلفاروپلاستی درمانی زمانی انجام میشود که پلک چشم بیش از حد متورم و سنگین شده و در بینایی فرد مشکل ایجاد کرده باشد. گاهی اوقات افتادگی لایه های پوست روی هم باعث التهاب پوست و حساسیت میشود. در برخی موارد نیز فرد برای باز نگه داشتن چشم های خود، از عضلات پیشانی استفاده میکند و این امر خستگی عضلات پیشانی را در پی خواهد داشت.

بهترین کاندیدا برای جراحی بلفاروپلاستی

  • افرادی که به دلیل افزایش سن، دچار افتادگی پلک هستند
  • برخی افراد که شیار پاک آنها بطور کامل تشکیل نشده
  • افرادی که بطور ارثی افتادگی پلک دارند
  • افرادی که از مشکلات انعقادی، بیماری ویروسی، مشکلات سیستم ایمنی و دیابت رنج میبرند و افرادی که بطور منظم از دخانیات استفاده میکنند ممکن است کاندیدای مناسبی برای بلفاروپلاستی نباشند.
بهترین کاندیدا برای جراحی پلک

نمونه کار های بلفارو پلاستی دکتر پریسا نظر پور

مراقبت های پیش از جراحی بلفاروپلاستی


قبل از برنامه ریزی برای جراحی پلک، معاینه فیزیکی و تست بینایی سنجی توسط پزشک انجام میشود و سپس با توجه به شرایط شما، برای جراحی تصمیم گیری خواهد شد.

  • 1 الی 2 هفته پیش از جراحی، باید از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، یا مسکن هایی همچون ایبوپروفن پرهیز کنید.
  • در روز جراحی، نباید آرایش داشته باشید و قبل از جراحی پوست خود را بشویید و تمیز کنید.
  • قبل از شروع جراحی، از بی حسی موضعی استفاده میشود. بعد از جراحی بلفارپلاستی نیازی به بستری شدن نیست.

عوارض بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی نیز همانند سایر عمل های جراحی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. بیشتر این عوارض موقت هستند و با گذشتن دوران نقاهت از بین خواند رفت. یکی از عوارضی که اکثر افراد نگران آن هستند، بجای ماندن اسکار و جای بخیه است. در واقع این عارضه و سایز عوارض بلفاروپلاستی به عوامل بسیاری از جمله مهارت پزشک و مراقبت های بعد از بستگی دارد. در صورت اصولی انجام شدن جراحی و مراقبت های بعد از آن، عوارض بلفاروپلاستی به حداقل خود میرسد.

از جمله عوارض بلفاروپلاستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


  • تورم و کبودی

یکی از شایع ترین عوارض بلفاروپلاستی، کبودی و التهاب است که در اکثر افراد دیده میشود. این عارضه موقت است و پس از چند روز با انجام مراقبت های لازم از بین میرود.

  • خشک شدن چشم

یکی دیگر ازعوارض شایع بلفاروپلاستی، خشک شدن چشم است. برای رفع این مشکل پزشک ممکن است برای شما قطره ای تجویز کند تا بصورت روزانه از آن استفاده کنید.

  • تاری دید و دوبینی

تاری دید یا دوبینی نیز یکی از عوارض موقت جراحی پلک است که خود به خود از بین میرد.

  • دشواری در بسته شدن چشم، بی حسی پلک ها، عفونت پلک (در اثر عدم رعایت بهداشت حین جراحی)، درد پلک ها و عدم قرینگی پلک (در صورت عدم مهارت متخصص)، از دیگر عوارضی هستند که بلفاروپلاستی ممکن است به همراه داشته باشد.
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط