جستجو
Close this search box.
نحوه خوابیدن پس از جراحی بینی

نکات طلایی درباره نحوه خوابیدن پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی در مشهد باید به موارد زیادی دقت نمائید تا نتایج حاصل از جراحی با مشکل روبرو نشود. یکی از نکته‌های مهم نحوه‌ی خوابیدن پس از جراحی می‌‌باشد. معمولاً جراحی دستورالعمل‌هایی را جهت خوابیدن پس از جراحی به شما ارائه می نماید. در ادامه مهمترین نکاتی که جهت خوابیدن پس از جراحی باید مطابق آن عمل نمائید بیان خواهد شد.

نحوه خوابیدن صحیح پس از جراحی بینی

در روزهای اول پس از جراحی میزان تورم و التهاب در اطراف بینی و زیر چشم شما زیاد می‌باشد. جهت کاهش این تورم به نکات بسیاری باید دقت نمائید که یکی از آن‌ها زاویه سر شما در هنگام خوابیدن می‌باشد. اگه از تخت طبی استفاده می‌نمائید می‌توانید به سادگی زاویه آن را در 35 تا 40 درجه تنظیم نمائید.

در غیر این صورت می‌توانید از دو یا سه بالشت زیر سر خود استفاده نمائید تا سر شما بالاتر از باقی نقاط بدن قرار بگیرد. این زاویه علاوه بر اینکه باعث کاهش تورم بینی می‌شود از تشکیل لخته‌ی خون در مجرای بینی نیز جلوگیری می‌نماید.

تا یک هفته پس از جراحی بینی شما داخل گچ قرار خواهد داشت تا در صورت هرگونه ضربه‌ی ناخواسته از شدت آسیب به بینی کاسته شود. در طی روز مطمئنا شما دقت لازم را جهت جلوگیری از وارد آمدن هر گونه ضربه را خواهید داشت اما برخی حالت‌ها هنگام خوابیدن باعث ضربات ناخواسته خواهد شد. مانند خوابیدن به پهلو یا به سمت شکم، این دو پوزیشن موجب می‌شوند که تماس بینی شما با متکا و تشک افزایش یابد.

همچنین چرخش ناگهانی در خواب موجب ضربات جبران ناپذیر به بینی خواهد شد. اگر شما در حالت عادی همیشه به پشت دراز می‌کشید پس از جراحی مشکلی نخواهید داشت اما در صورتی که عادت دارید به پهلو یا به شکم بخوابید لازم است چند هفته پیش از جراحی حالت خوابیدن خود را تغییر دهید تا به حالت جدید عادت نمائید.

 نحوه خوابیدن پس از جراحی بینی

خوابیدن به پهلو علاوه بر اینکه موجب افزایش احتمال ضربه به بینی می‌شود منجر به گرفتگی حفره‌های بینی نیز می‌شود. با توجه به اینکه تمییز کردن حفره‌های بینی تا چند هفته مشکل است بنابراین باید به این نکته دقت بسیاری داشته باشید. خوابیدن به پهلو می‌تواند در تقارن بینی شما نیز تاثیر گذار باشد بنابراین تا زمانی که بافت‌های بینی شما ترمیم شوند (حدود 6 هفته) لازم است که از خوابیدن به این حالت خودداری نمائید.

خوابیدن به روی شکم بدترین حالت برای خواب شبانه پس از جراحی بینی می‌باشد زیرا میزان فشاری که به بینی در این حالت وارد می‌شود می‌تواند تمام نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر خوابیدن به پشت برای شما سخت می‌باشد می‌توانید چند بالشت در پهلوی خود قرار دهید تا اینکه در خواب به طرفین نچرخید. جهت تسکین کمردرد می‌توانید یک بالشت نیز در زیر پاهایتان قرار دهید. اکثر پزشکان توصیه می‌نمایند تا حداقل 6 هفته به پشت بخوابید.

تنها بخوابید

اگر شب‌ها با همسر، کودک یا حیوان خانگی خود روی یک تخت می‌خوابید باید تا چند هفته محل خواب خود یا آن‌ها را جدا نمائید و تنها بخوابید زیرا هرچقدر هم که شما مراقب باشید که خودتان ضربه‌ای به بینی نزنید ممکن است آن‌ها در خواب به صورت ناخواسته ضرباتی به بینی شما وارد نمایند که اثرات دردناکی بر بینی شما داشته باشند.

قطع مصرف کافئین

بعد از هر عمل جراحی، استراحت یکی از موارد مهم جهت بهبود زخم‌های بر جای مانده از جراحی می‌باشد. خوابیدن در حالت جدید که ممکن است به آن عادت نداشته باشید به قدر کافی مشکل است پس جهت اینکه خوابی آرام و راحت داشته باشید باید از موادی که موجب اختلال در خواب شما می‌شود پیشگیری نمائید.

به عنوان مثال مصرف قهوه و هر گونه نوشیدنی کافئین دار را از عصر به بعد قطع نمائيد، چند ساعت قبل از خواب یک دمنوش گیاهی بدون کافئین مانند بابونه مصرف نمائید تا بتوانید در آرامش تمام طول شب استراحت نمائید.

جهت دریافت وقت ویزیت و مشاوره جراحی بینی در مشهد توسط دکتر پریسا نظرپور می توانید با شماره های ۰۹۳۸۰۳۲۷۱۵۸ و ۰۹۱۵۶۹۹۷۱۵۸ تماس بگیرید.

مصرف مسکن قبل از خواب

اگر درد و ناراحتی که دارید مانع از خوابیدن شما می‌شود می توانید از مسکن هایی که پزشک برای شما تجویز نموده یا داروهایی که بدون نسخه می‌توانید از داورخانه تهیه نمائید مانند ایبوپروفن یا پاراستامول که اثرات ضد درد و خواب آوری دارند استفاده نمائید.

به میزان کافی بخوابید

تعداد زیادی از استخوان‌های، غضروف‌ها و بافت‌های پوستی در بینی شما طی عمل جراحی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند که پس از جراحی باید ترمیم شوند. یکی از نکاتی که به بدن شما کمک می نماید تا روند ترمیم بینی به سرعت انجام شود خوابیدن به میزان کافی می‌باشد.

طی هفته‌ی اول پس از جراحی باید به گونه‌ای برنامه ریزی نمائید که علاوه بر 8 ساعت خواب شبانه، چند ساعت طی روز نیز به استراحت و خوابیدن اختصاص دهید تا بدن فرصت کافی جهت ترمیم و التیام بافت‌های بینی را داشته باشد. برای خواب در طی روز می‌توانید به صورت نشسته و روی صندلی راحتی خود بخوابید تا از فشار بر روی بینی خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط