جستجو
Close this search box.
جراحی بینی

مراقبت های پس از جراحی بینی

جراحی بینی یک عمل پیچیده می‌باشد که نیاز به مهارت، تجربه و دقت بسیاری دارد. پس از جراحی نیز باید دستورالعمل‌هایی که جراح به شما ارائه داده است را به طور کامل اجرا نمائيد تا بتوانید نتایج مطلوبی از این جراحی به دست بیاورید. دوران نقاهت و بهبودی در میان افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. در ادامه نکاتی درباره مراقبت بعد از عمل بینی که در روند بهبود سریعتر شما موثر است بیان خواهد شد.

مراقبت های پس از جراحی بینی

مصرف داروها:

پس از جراحی بینی داروهایی جهت تسکین درد، کاهش تورم و جلوگیری از عفونت برای شما تجویز خواهد شد، باید تمام داروها را در زمان مشخص شده مصرف نمائيد (به خصوص آنتی بیوتیک‌های خوراکی)، اگر مصرف یکی از داروها را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف نمائيد.

به قدر کافی استراحت نمائيد:

پس از تمام جراحی‌ها، استراحت بخش مهمی در روند بهبود بیمار دارد بنابراین باید محیط مناسبی را جهت استراحت خود فراهم کنید، شب‌ها به قدر کافی بخوابید، زیر سر خود یک بالشت اضافی قرار دهید (هفته اول تا سوم پس از جراحی تا جایی که می توانید هنگام استراحت سر خود را بالا نگه داردید تا از التهاب و تورم جلوگیری شود) برای انجام کارهای روزمره خود از یکی از اعضاء خانواده کمک بگیرید و تا یک هفته از رفتن به محل کار یا انجام کارهای سنگین پرهیز نمائید.

از شستن داخل بینی و فین کردن تا چند هفته خودداری نمائید:

طی روزهای اول پس از جراحی به دلیل وجود تامپون، برش‌ها و بخیه‌های داخل بینی ممکن است بینی شما دچار التهاب و گرفتگی شود، از فرو بردن هرگونه جسم خارجی به داخل بینی خودداری نمائید، در صورتی که احساس عطسه داشتید سعی کنید از طریق دهان عطسه کنید تا آسیبی به بافت داخلی بینی وارد نشود.

از کیسه آب سرد استفاده نمائید:

دقت نمائيد که از کیسه یخ استفاده نکنید، بلکه جهت کاهش تورم تنها از کمپرس آب سرد می توانید استفاده نمائيد. کمپرس آب سرد را روی گونه‌ها قرار دهید و از قرار دادن هر جسمی روی بینی خودداری نمائید زیرا کوچکترین ضربه و آسیبی می‌تواند منجر به جابه جایی استخوان و غضروف بینی شود و نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد.

جهت دریافت مشاوره با دکتر پریسا نظرپور و جراحی بینی در مشهد می توانید با شماره های ۵۵۲۲۳۰۰۲۱ و ۰۹۳۸۰۳۲۷۱۵۸ تماس حاصل نمایید.

از نور خورشید دور بمانید:

در حالت کلی به تمام افراد توصیه می‌شود که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرند، این امر به ویژه در مورد افرادی که به تازگی تحت جراحی بینی قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود. نور خورشید باعث تغییر رنگ (تیره‌تر شدن) محل برش‌ها و زخم‌های به جا مانده از جراحی می‌شود و همچنین میزان تورم پس از جراحی را نیز افزایش می‌دهد..

از عینک استفاده نکنید:

همان طور که پیشتر گفتیم هر وسیله‌ای که بینی فشار وارد کند می‌تواند منجر به کبودی، تورم و تغییر شکل بینی شود بنابراین توصیه می‌شود تا چند ماه از عینک آفتابی استفاده نکنید و در صورتی که عینک طبی دارید، پیش از جراحی لنزهای چشمی مناسب خود را تهیه نمائید. در مواردی که نمی‌توانید از لنز استفاده کنید توصیه می‌شود که عینکی تهیه کنید که قاب سبکی داشته باشد تا میزان فشار وارد به بینی در کمترین حالت ممکن قرار داشته باشد.

سیگار کشیدن ممنوع:

از دو هفته قبل از جراحی تا هر مدتی که می‌توانید پس از جراحی سیگار را ترک کنید. نیکوتین باعث اختلال در جریان خون می‌شود و خطر ایجاد عوارض پس از جراحی را به شدت بالا می‌برد.

تغذیه پس از جراحی:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم، متعادل و سرشار از پروتئین و ویتامین می‌تواند در تسریع روند بهبودی زخم‌ها موثر باشد.
  • پروتئين بخش مهمی در تغذیه پس از جراحی بینی برای بازسازی پوست، ماهیچه، غضروف و خون می‌باشد.
  • مواد غذایی مانند آجیل، گوشت، تخم مرغ، ماست، ماهی و سایر غذاهای پروتئینی به بدن شما کمک می‌کند تا بافت‌های آسیب دیده بینی را ترمیم نماید.
  • ویتامین آ و سی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، سبزیجاتی با برگ تیره، اسفناج و کلم را هر روز مصرف نمائید تا سیستم ایمنی شما با قدرت بتواند در برابر عوامل عفونی و میکروبی مقاومت نماید. ویتامین سی در بازسازی کلاژن نقش عمده ای دارد (مرکبات و کلم بروکلی از منابع غنی ویتامین سی می‌باشند).
  • از مصرف غذاهای تند پرهیز نمائيد: سه هفته‌ی اول پس از جراحی، روزهای مهمی هستند و هرگونه تحریک بینی یا حفره بینی می‌تواند عوارضی را ایجاد کند که نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. در این سه هفته از خوردن غذاهای تند، ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز که باعث تحریک سینوس‌ها می‌شوند و تورم بینی را افزایش می‌دهند پرهیز نمائید. هرگونه تحریک بینی زمان بهبودی طولانی‌تر می‌نماید.
  • مصرف نمک را محدود نمائيد: نمک باعث تجمع مایعات و افزایش تورم می‌شود، بنابراین در چند هفته‌ی اول و تا زمانی که تورم بینی شما کاهش یابد غذاهای کم نمک مصرف نمائید.
  • مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر را افزایش دهید.
2 پاسخ
    1. ازاونجا که هنگام شیردهی نحوه نشستن وموقعیت سر بسمت پایین قرار میگیرد واین امر سبب تورم وافتادگی نوک بینی میشودلذا توصیه میشود که دوران شیردهی به اتمام رسیده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط