جستجو
Close this search box.
عوارض فیلر بینی

عوارض فیلر بینی

ژل، فیلر یا پرکننده‌ها مواد مصنوعی یا طبیعی هستند که جهت از بین بردن خطوط ریز چین و چروک به بافت‌های صورت تزریق می‌شود. با پر کردن قسمت‌های از پوست صورت یا دیگر قسمت‌های بدن که با افزایش سن، کاهش کلاژن و از دست دادن بافت چربی دچار چین و چروک شده است موجب باز گرداندن نشاط و جووانی می شود. این مواد اغلب در ناحیه صورت برای از بین بردن خط لبخند، خط اخم، خطوط ریز زیر چشم، خطوط چین و چروک دور لب، حجیم کردن گونه‌ها و اصلاح زخم‌های به جا مانده از آکنه و جوش‌های پوستی به کار می‌رود.

سرخی و کبودی

پس از تزریق ممکن است به مدت چند روز در ناحیه‌ای که تزریق انجام شده است مقداری تغییر زنگ پوست به سمت سرخی و کبودی مشاهده شود.

تورم و التهاب

تورم و التهاب پس از تزریق فیلرها یکی از عوارض شایع می‌باشد که به مرور زمان برطرف می‌شود، برای کاهش تورم می‌توانید از کیسه آب سرد در موضع تزریق استفاده نمائيد.

خارش و کهیر

برخی افراد ممکن است دچار آلرژی های پوستی نسبت به تزریق این مواد باشند، آلرژی‌ نسبت به تزریق فیلر یا ژل به صورت خارش و کهیر بروز پیدا می‌کند.

پیش از انجام تزریق هر گونه ماده‌ای اگر در گذشته نسبت به ماده غذایی یا داروی خاصی دچار حساسیت بوده‌ید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورتی که پس از تزریق دچار خارش یا هرگونه عارضه‌ی پوستی شدید از خاراندن یا مالش پوست خودداری نمائید و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض نادر فیلر بینی

عوارض جانبی که در بالا نام بردیم جزء عوارض شایع پس از تزریق می‌باشد که به مرور و در طی مدت یک ال دو هفته بهبود می‌یابند. در ادامه به بررسی عوارضی نادری می‌پردازیم که درصد وقوع آن ها بسیار ناچیز می‌باشد اما ممکن است مشکلات جدی برای افراد ایجاد نمایند، این عوارض عبارتند از:

عفونت

عفونت پس از تزریق فیلر یا ژل بنا بر یکی از دلایل زیر ممکن است به وجود بیاید:

  • انقضاء محصول
  • عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام تزریق
  • تزریق توسط افراد غیر متخصص
  • عدم رعایت دستورالعمل‌های پس از تزریق

در صورت بروز عفونت باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا از گسترش آن جلوگیری شود.

نشت تزریق کننده‌ها از محل تزریق

در صورت بروز هر گونه نشت از محل تزریق که ممکن است به دلیل چرک، عفونت یا نشت مواد تزریق شده باشد باید به پزشک مراجعه نمائید.

تشکیل ندول در اطراف محل تزریق

تشکیل هرگونه بافت اسکار، ندول یا ضایعات پوستی در اطراف محل تزریق جزء عوارض نادری می‌باشد که در صورت بروز ممکن است احتیاج به عمل جراحی جهت درمان آن باشد.

گرانولوم

نوعی واکنش التهابی مزمن است که ناشی از تجمع ماکروفاژها می‌باشد، در واقع سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند مواد خارجی که قادر به از بین بردن آن‌ها نیست را از بدن خارج نماید.

حرکت فیلرها

در مواردی ممکن است فیلر از ناحیه ای که تزریق در آن انجام شده است به مناطق اطراف حرکت کند و موجب ایجاد تغیرات ظاهری ناخواسته و ناخوشایند شود.

عدم تقارن

اگر تزریق در نقاط مختلف به انداز‌های مورد نیاز انجام نشود ممکن است قسمت‌های مختلف صورت یا دیگر قسمت‌های بدن دچار عدم تقارن شود. بنابراین پزشک باید در تزریق میزان مورد نیاز در قسمت‌های مختلف دقت لازم را داشته باشد.

آسیب به عروق خونی و یا اعصاب

اگر تزریق فیلر توسط پزشک متخصص صورت نگیرد و یا اگر پزشک تخصص لازم در آناتومی صورت را نداشته باشد ممکن است در هنگام تزریق فیلر به عروق خونی و اعصاب ناحیه تزریق آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد نماید که برخی از آن‌ها شامل:

  • از دست دادن بینایی: زمانی که فیلر به سرخرگ تزریق ‌شود و جریان خون به چشم را دچار انسداد کند ممکن است موجب کور شدن فرد شود.
  • نکروز بافت: دلیل مسدود شدن جریان خون در اطراف محل تزریق منجر به مرگ سلول‌ها و نکروز بافتی خواهد شد.
  • بی‌حسی: اگر در هنگام تزریق به اعصاب ناحیه آسیب وارد شود ممکن است منجر به آسیب به بی‌حسی موقت یا دائم شود.

مدت زمان ماندگاری عوارض

ژل و فیلرهای تزریق معمولاً در طی مدت 6 الی 12 ماه به تدریج از بدن دفع می‌شوند، اکثر عوارضی که نام بردیم در کوتاه مدت از بین می‌روند. اما اگر دچار مشکلاتی مانند عدم تقارن بر اثر تزریق نامتناسب مواد تزریق بودید باید بدانید که پس از طی چند ماه این عوارض از بین خواهند رفت.

اما در مورد آسیب‌های عروق و اعصاب لازم است که آگاه باشید که ممکن است این عوارض برای همیشه باقی بمانند. بنابراین پیش از اینکه جهت تزریق فیلر اقدام کنید ابتدا یک پزشک متخصص و کلینیک معتبر را انتخاب نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط