درمان اوتیت سروزی در بزرگسالان

عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه | اوتیت سروزی

اوتیت سروزی یک بیماری التهابی مزمن گوش میانی است که به دلیل وجود مایع سروزی چسبنده و زرد رنگ در پشت پرده گوش است. این حالت نتیجه عدم هوادهی طولانی مدت گوش میانی به دلیل انسداد شیپور استاش است که لوله ای است که هنگام قورت دادن بزاق خود هوا را به داخل گوش می فرستد: هر چه فقدان هوادهی طولانی تر باشد، بیشتر می شودو کاهش شنوایی را به همراه خواهد داشت.

اوتیت سروزی در کودکان بین 1 تا 8/6 سال بسیار شایع است و اوج آن در 4 سالگی است: حدود یک کودک از هر دو کودک در سن 1 سالگی اوتیت سروزی داشته است. هیپرتروفی انسدادی آدنوئیدها که در پشت حفره های بینی قرار دارند و مانع از عملکرد صحیح شیپور استاش می شوند، علت اصلی اوتیت سروزی است. جامعه (مهد کودک/مدرسه) که لانه واقعی میکروب هاست، این پدیده را تشدید می کند. اوتیت سروزی در بزرگسالان نادرتر است و به طور کلی با عفونت های مزمن یا حاد تنفسی همراه است.

چگونه می توان اوتیت سروز را در کودکان و بزرگسالان تشخیص داد؟

برخلاف اوتیت حاد، اوتیت سروزی باعث تب یا ترشح نمی شود و درد کمی ایجاد می کند. با این حال، اگر علائم وجود داشته باشد، شناسایی آنها اغلب دشوار است، به خصوص در کودکان یا نوزادانی که نمی توانند احساسات یا ماهیت ناراحتی خود را بیان کنند.

به طور کلی، اوتیت سروزی منجر به موارد زیر می شود:

اوتیت سروزی
  • اختلال شنوایی؛
  • احساس پر شدن یا گرفتگی گوش؛
  • احساس وزوز یا زنگ در گوش؛
  • از دست دادن تعادل؛
  • عدم توجه؛
  • اختلال رفتاری؛
  • از دست دادن شنوایی.

این علائم را نباید نادیده گرفت، زیرا پیامدهای آنها می تواند باعث ایجاد اختلالات خاص یا رفتارهای غیرعادی شود. در کوچکترین کودکان، اوتیت سروزی می تواند باعث تاخیر در یادگیری زبان (0 تا 2 سال)، مشکلات تلفظی (4 سال به بالا)، مشکلات در یادگیری مدرسه و حتی افزایش ولوم صدا شود.

تشخیص اوتیت سروز با یک پزشک گوش و حلق و بینی

این عناصر باید در طی یک مشاوره پزشکی با پزشک گوش و حلق و بینی خود رعایت و مورد بحث قرار گیرند. در کودکان زیر 6 سال که در طول سال چندین بار دچار عفونت گوش شده اند، بررسی منظم پرده گوش توسط پزشک عمومی به شدت توصیه می شود. ارزیابی انجام شده توسط پزشک گوش و حلق و بینی تنها معاینه ای است که امکان اندازه گیری کم شنوایی و اندازه گیری اثرات منفی عفونت را فراهم می کند.

این ارزیابی توسط پزشک گوش و حلق و بینی انجام می شود که اتوسکوپی را انجام می دهد و در صورت لزوم تمپانومتری را انجام می دهد تا تشخیص دقیق شود، خاصیت ارتجاعی پرده گوش بررسی شود و نوع اوتیت تایید شود. سپس شنوایی سنجی تونال و صوتی را برای اندازه گیری کم شنوایی و تاثیر آن انجام می دهد.

بیشتر بدانید: پارگی پرده گوش

شایع ترین علل اوتیت مدیا سروز

اوتیت سروزی با التهاب شیپور استاش مرتبط است که دیگر اجازه تهویه مناسب و تخلیه مایع بین قسمت‌های مختلف گوش را نمی‌دهد. این التهاب عموماً به دلیل سرماخوردگی های متوالی، به دنبال سینوزیت مزمن یا رینیت با منشاء آلرژیک مانند تب یونجه است. در کودکان، اوتیت سروزی مزمن نیز می‌تواند ناشی از هیپرتروفی باشد، یعنی رشد بیش از حد آدنوئیدها که لوزه‌های حلقی نیز نامیده می‌شوند.

این دسته از بافت که در پشت حفره بینی قرار دارد مانع از تنفس صحیح کودک و ایجاد خروپف می شود. این پوشش های گیاهی از تهویه مناسب گوش میانی جلوگیری می کنند و در نتیجه اوتیت سروزی عود کننده ایجاد می کنند. برداشتن آدنوئیدها نیز ممکن است در موارد خاصی توصیه شود.

اوتیت سروزی می تواند به موارد زیر نیز مرتبط باشد:

• باروتروما به دلیل تغییرات فشار مانند تمرین فعالیت های زیر آب؛
  • ناهنجاری های شکاف کام یا ناهنجاری های ژنتیکی؛
  • اوتیت میانی حاد درمان نشده؛
  • سایر عوامل محیطی: اسپری های آلاینده، سیگار کشیدن غیرفعال،
درمان اوتیت سروزی در بزرگسالان

در بزرگسالان نادرتر، اوتیت سروزی یک آسیب شناسی باقی می ماند که می تواند پس از دوران کودکی تشخیص داده شود. برای درمان عفونت گوش از این نوع در نوجوانان یا بزرگسالان، ممکن است استفاده از یک ضد احتقان برای باز کردن گرفتگی بینی توصیه شود، اما نه در همه موارد. ابتدا باید از یک پزشک مشاوره بگیرید. علاوه بر این، دومی همچنین می تواند دستکاری را با هدف اعمال فشار در گوش برای باز کردن انسداد آن یا انجام زهکشی انجام دهد.

اوتیت همچنین می تواند در اثر آلرژی ایجاد شود. سپس پزشک ممکن است یک درمان آنتی هیستامین برای متوقف کردن علائم شما تجویز کند.

خوب است بدانید: اگر مبتلا به اوتیت میانی سروزی هستید یا حتی نوع دیگری از اوتیت دارید، اکیداً توصیه می شود که با هواپیما سفر نکنید. فشار می تواند باعث سوراخ شدن پرده گوش شود.

چگونه به طور طبیعی اوتیت سروزی را درمان کنیم؟

کودکان بالای 4 سال می توانند با افزایش فشار در بینی، تکنیک تنفس خود را انجام دهند. این تکنیک می تواند التهاب گوش سروزی را بهبود بخشد، اما آن را درمان نمی کند.

متأسفانه، درمان طبیعی خاصی برای اوتیت سروزی، چه در بزرگسالان و چه در کودکان وجود ندارد. استفاده از اسانس مطلقاً هیچ اعتبار علمی در درمان اوتیت سروزی ندارد. و بدتر! آنها حتی می توانند برای کودکان سمی باشند. پزشک شما ممکن است هومیوپاتی را نیز تجویز کند، اما مطمئن نیست که تاثیری در بهبود علائم اوتیت سروزی داشته باشد.