علت بوی بد بینی بعد از عمل

علت بوی بد بینی بعد از عمل در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بوی بد بینی یکی از عارضه‌هایی است که برخی از افراد بعد از جراحی بینی با آن مواجه می‌شوند که با گذشت زمان از بین خواهد رفت. این در حالی است که این بوی بد ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد و احساس ناراحتی را در فرد ایجاد کند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌توان به عنوان علت بوی بد بینی بعد از عمل بیان کرد، باقی ماندن ترشحات بینی و یا لخته‌های خون در داخل بینی است. اما این ها تنها دلایل بروز این عارضه نمی‌باشند. به صورت کلی این بو ممکن است 2 هفته الی 1 ماه باقی بماند که این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در ادامه شما را با علت بوی بد بینی بعد از عمل آشنا خواهیم کرد.

علت بوی بد بینی بعد از عمل

علت بوی بد بینی بعد از عمل چیست؟

همان طور که اشاره شد عوامل بسیار زیادی هستند که به عنوان علت بوی بد بینی بعد از عمل شناخته شده‌اند؛ یکی از علت‌های ایجاد این بوی نامطلوب می‌توان به بروز التهاب و مسدود شدن معابر بینی اشاره کرد. بروز این مشکل باعث کاهش جریان هوا در داخل بینی می‌شود که نتیجه آن ایجاد بوی بد در بینی خواهد بود. از دیگر علت بوی بد بینی بعد از عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• باقی ماندن لخته‌های خون و یا ترشحات بینی بعد از جراحی

یکی از عواملی که در دسته علت بوی بد بینی بعد از عمل قرار گرفته‌اند تجمع مخاط بینی می‌باشد. در صورت باقی ماندن لخته‌های خون و ترشحات بینی بعد از جراحی باعث ایجاد بوی نامطلوب می‌شود. البته این عارضه جای نگرانی ندارد؛ زیرا بیمار بعد از جراحی می‌تواند با استفاده از سرم‌های شست و شو بینی و سرم‌های نمکی آن ترشحات باقی مانده را از بین ببرند.

• علت بوی بد بینی بعد از عمل می‌تواند باقی ماندن نخ‌های بخیه باشد!

احتمال برجای ماندن بخیه‌های غیر جذبی در داخل بینی بسیار نادر می‌باشد و برای تمامی افراد به وجود نمی‌آید. بعد از عمل جراحی با شستشوی مداوم بینی می‌توان آن‌ها را از بین برد.

• باقی ماندن تامپون و یا اسپلینت داخلی در بینی

از دیگر عواملی که در دسته علت بوی بد بینی بعد از عمل جای گرفته است باقی ماندن بخش کوچکی از تامپون و یا اسپلینت در داخل بینی می‌باشد. این مشکل نیز مانند مشکل نخ‌های بخیه بسیار نادر می‌باشد. در صورت باقی ماندن تامپون  یا اسپلینت بهتر است به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: عمل بینی بدون تامپون

• التهاب سینوس‌های بینی

یکی از عارضه‌های طبیعی بعد از جراحی بینی تورم در ناحیه بینی می‌باشد. تورم بینی می‌تواند باعث مسدود شدن محل خروجی ترشحات سینوسی بینی شود. همین امر باعث بروز التهاب سینوس‌های بینی و ایجاد بوی نامطلوب در بینی می‌شود. شما با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک می‌توانید در طی 7 روز این مشکل را برطرف کنید.

بیشتر بدانید: کاهش سریع‌ ورم بعد از جراحی بینی

• بروز عفونت در بینی

از دیگر دلایل بروز عارضه بوی بد بینی بعد از جراحی می‌توان به عفونت بینی اشاره کرد. عفونت در این ناحیه می‌تواند علائم متنوعی اعم از احساس درد شدید، تورم غیر طبیعی، تب و لرز، گرفتگی و انسداد در بینی اشاره کرد. در صورتی که شما بعد از جراحی در کنار بوی بد بینی با این علائم روبه‌رو شده‌اید بهتر است در اسرع وقت به سراغ ویزیت پزشک بروید.

بیشتر بخوانید: لیفت بینی

بوی بد بینی بعد از عمل بینی چه زمانی رخ می‌دهد؟

بعد از عمل جراحی بینی، این امر طبیعی است که متقاضی با بوی بد بینی مواجه شود. علت بوی بد بینی بعد از عمل می‌تواند به دلیل عوامل متعددی در هنگام فرایند بهبودی فرد ایجاد شود. در هنگام جراحی، پزشک با ایجاد برش‌های متنوع در داخل و خارج از بینی و تغییر در ساختار غضروف و استخوان بینی باعث ایجاد تغییر شکل در بینی می‌شود. برش‌های ایجاد شده در بینی باعث افزایش خطر عفونت در داخل بینی می‌شود. عفونت ایجاد شده یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز بوی بد بینی بعد از جراحی خواهد بود. علاوه بر این موضوع ایجاد بخیه‌های جذبی و یا غیر جذبی در داخلی بینی از دیگر عواملی هستند که باعث بروز این بوی بد می‌شوند. در حالت‌های بسیار نادر ممکن است بیمار این بوی بد را به صورت دائمی در بینی خود احساس کند که این امر به دلیل بروز التهاب و یا دیگر مشکلات ناشی از جراحی به وجود می‌آید.

درمان بوی بد بینی بعد از عمل

همان طور که در بالاتر به این مورد اشاره کردیم عوامل بسیار متعددی هستند که علت بوی بد بینی بعد از عمل را تشکیل می‌دهند. بوی بد بینی عارضه‌ای است که بیمار می‌تواند با روش‌های متنوع آن را درمان کند. درمان بوی بد بینی به شرح زیر می‌باشد:

• استفاده از آب نمک

تا دو هفته بعد از جراحی به هیچ عنوان نباید بینی خود را خیس کنید، اما بعد از گذشت این دو هفته باید با استفاده از سرم و آب نمک بینی خود را شستشو دید. برای استفاده از این روش بهتر است از گوش پاک کن کمک بگیرید. به این صورت که گوش پاک را به صورت کامل با آب نمک آغشته کنید و داخل بینی را به آرامی پاک کنید. به این نکته توجه داشته باشید به هیچ عنوان لخته‌های موجود در بینی را به سمت بلا فشار ندهید.

بیشتر بدانید: جراحی بینی در افراد مسن

• شست و شوی بینی با سرنگ

همان طور که اشاره شد استفاده از این روش‌ها تا 2 هفته بعد از عمل جراحی مجاز نمی‌باشند. در این روش متقاضی باید نوک سرم را به آرامی در داخل بینی خود بگذارد و فشار دهد. در همین حین سر متقاضی باید به یک سمت خم شد تا محلول از همان سوراخ به بیرون ریخته شود. بعد از شستن بینی با سرم باید به آرامی فین کنید تا محلول تخلیه شود.

• درمان بوی بد بینی بعد از عمل جراحی با پمادهای ضد عفونی کننده

تنها در صورتی باید از این پمادها استفاده کنید که پزشک برای شما تجویز کرده باشد. پمادهایی اعم از جنتامایسین یا موپروسین دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضد عفونی کنندگی می‌باشند. با استفاده از گوش پاک کنی که آغشته به این پمادها هستند باید سطح داخلی بینی را به صورت کامل پاک کنید.

• مصرف آنتی‌بیوتیک

بعد از عمر جراحی بدون شک پزشک برای تمامی متقاضیان خود داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها باعث رفع بوی نامطلوب بینی می‌شود. همچنین تغذیه بعد از جراحی بینی تاثیر بسیاری بر این امر خواهد داشت.

• قطره‌های نقطه‌ای ضد التهاب از دیگر روش‌های درمان بوی نامطلوب بینی

پزشک برای کنترل کردن عفونت موجود بعد از جراحی ممکن است به سراغ تجویز قطرات چشم و یا قطرات بینی ضد التهاب برود.

تا چه زمانی بعد از عمل بوی بد بینی باقی می‌ماند؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از متقاضیان بعد از عمل جراحی در سر دارند در خصوص زمان باقی ماندن بوی بد بینی می‌باشد. به صورت کلی این بو ممکن است 4 الی 6 هفته بعد از جراحی باقی بماند و بعد از آن با رعایت نکات مراقبتی و بهداشت فردی از بین برود. در صورتی که بوی بد بینی بیشتر از 6 هفته باقی ماند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

عوامل بسیار متعددی اعم از باقی ماندن لخته‌های خون، عفونت و… هستند که علت بوی بد بینی بعد از عمل را به وجود می‌آورند. بوی نامطلوب بعد از جراحی ممکن است تا 6 هفته بعد از عمل جراحی باقی بماند که این امر مسئله مهمی نمی‌باشد و با گذشت زمان از بین خواهد رفت. در برخی از موارد نادر دیده شده است که این بو باعث آزار و اذیت متقاضی شده است و به حدی رسیده است که قابل تحمل نمی‌باشد، در صورت بروز این مشکل بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سوالات متداول علت بوی بد بینی بعد از عمل