عوارض جراحی لیفت صورت

عوارض جراحی لیفت صورت ممکن است پس از عمل به صورت مستقیم چهره شما و حتی سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. لیفت صورت با هدف جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها انجام می‌شود. این عمل در کنار مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد. در گذشته معایب و عوارض لیفت صورت بسیار زیاد بودند اما خوشبختانه با گسترش و پیشرفت علم، این عوارض به حداقل رسیده‌اند.

با این حال هر متقاضی بعد از لیفت کردن صورت خود ممکن است با عفونت، درد، هماتوم، جای زخم، حساسیت به داروهای بیهوشی و سایر عوارض روبرو شود. از این رو پزشکان تاکید دارند که تمامی متقاضیان لیفت صورت ابتدا عوارض این عمل را بشناسند و درک صحیحی نسبت به روند جراحی داشته باشند. سپس آن را انجام دهند. در ادامه به معرفی عوارض شایع و عوارض نادر پس از لیفت صورت خواهیم پرداخت.

عوارض و خطرات مربوط به جراحی لیفت صورت

بیشتر بدانید: مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت

عوارض و خطرات مربوط به جراحی لیفت صورت

عوارض جراحی لیفت صورت در تمامی افراد یکسان نیستند و از فردی به فرد دیگر متغیر خواهند بود. برخی از شایع‌ترین عوارض لیفت صورت به شرح زیر هستند:

· درد و ناراحتی:

متداول‌ترین نوع از عوارضی که این عمل دارد، درد و ناراحتی است. بلا استثناء همه بیماران پس از به هوش آمدن ممکن است با درد و ناراحتی مواجه بشوند.

· عفونت:

از جمله مهم‌ترین عوارضی که ممکن است بعد از لیفت صورت ایجاد شود، عفونت است. برش‌هایی که در طی این جراحی روی پوست ایجاد می‌شوند ممکن است مستعد عفونت کردن باشند. چنانچه علائمی همچون حساسیت، درد شدید، قرمزی بیش از حد، تورم یا بوی بد زخم را متوجه شدید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید تا عفونت درمان شود. عفونت را با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌کنند. چنانچه به این عارضه مهم توجه نکنید، ممکن است جای زخم‌ها روی چهره شما باقی بمانند و نتایج نهایی عمل با چالش مواجه شود.

· جای زخم:

همان طور که گفتیم، برای این که پوست به سمت بالا کشیده شده و به اصطلاح لیفت شود، لازم است که برش‌هایی بر روی پوست ایجاد شود. یکی از عوارض جراحی لیفت صورت باقی ماندن جای زخم بعد از عمل است. ممکن است جای زخم در صورت عدم توجه به نکات مراقبتی به اسکار تبدیل شود. معمولاً پزشکان برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم پماد تجویز می‌کنند و دستورات مراقبتی را به بیماران ارائه می‌دهند. اگر احساس می‌کنید که پوست شما حساسیت دارد و یا زخم‌های شما دیر خوب می‌شوند، باید قبل از عمل آن را به پزشک اطلاع دهید.

· واکنش به داروهای بیهوشی:

لیفت صورت می‌تواند تحت داروهای بیهوش کننده یا بی‌حس کننده‌های موضعی انجام شود. برخی از افرادی که برای لیفت چهره خود بیهوشی را انتخاب می‌کنند، ممکن است به داروهای بیهوش کننده واکنش نشان دهند. حالت تهوع و گلو درد عوارض و واکنش‌های مهم به این داروها هستند. برای برطرف کردن این نوع از عوارض لیفت صورت تنها کاری که باید انجام دهید، این است که صبر کنید تا واکنش‌های آلرژیک خود به خود از بین بروند.

· تاخیر در بهبودی:

یکی از مهم‌ترین عوارض جراحی لیفت صورت، تاخیر در بهبودی است. افرادی که  می‌خواهند جراحی لیفت صورت انجام دهند، ممکن است دوران نقاهت طولانی را پشت سر بگذارند. این دوران با توجه به ژنتیک، نوع پوست یک فرد، سلامت کلی فرد و با توجه به سبک زندگی که فرد دارد، می‌تواند کم یا زیاد شود. اگرچه تاخیر در بهبودی ممکن است یکی از عوارض طبیعی لیفت صورت باشد اما هر گونه مشکل یا اختلال غیر عادی که در چهره شما ایجاد شود، طبیعی نیست و باید سریعاً به پزشک اطلاع داده شود.

· خونریزی و هماتوم:

یکی از متداول‌ترین عوارضی که عمل لیفت صورت به همراه دارد، هماتوم و خونریزی شدید است‌. زمانی که در قسمت زیرین پوست خون تجمع پیدا می‌کند، هماتوم ایجاد می‌شود. دلایلی همچون افزایش فشار خون در بدن، لخته شدن خون در زیر پوست و انجام دادن فعالیت‌های سنگینی که در دوران نقاهت ممنوع شده‌اند اصلی‌ترین دلایل ایجاد خونریزی‌های شدید پوستی هستند. چنانچه هماتوم شدت نداشته باشد، ممکن است به شکل کبودی خود را نشان دهد و خونی از بدن خارج نشود. بیماران توجه داشته باشند که هماتوم می‌تواند به صورت خفیف یا شدید تمامی متقاضیان لیفت صورت را درگیر کند. پس حتی اگر بهترین پزشک را نیز انتخاب کرده باشید، باز هم احتمال ابتلا به هماتوم‌ وجود دارد.

· تجمع مایعات زیر پوست:

پس از انجام جراحی ممکن است مایعات در زیر پوست تجمع پیدا کنند و یک توده را ایجاد نمایند. اگر در هنگام عمل بافتی در زیر پوست جا به جا بشود، احتمال جمع شدن مایعات در این ناحیه وجود دارد.  ممکن است تجمع مایعات بلافاصله پس از عمل رخ بدهد یا بعد از چند روز خود را نشان دهد‌. انتخاب پزشکی ماهر که با دقت و ظرافت زیادی عمل جراحی را انجام می‌دهد، باعث می‌شود که چنین عوارضی ایجاد نشوند. حتی اگر در قسمت زیر پوست مایعات تجمع یافتند، می‌توانید با زهکشی پوست آن‌ را از بین ببرید.

· عدم رضایت از نتیجه عمل:

می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عوارض جراحی لیفت صورت، عدم رضایت بیمار از نتایج جراحی است. در موارد نادر ممکن است بیمار از نتیجه‌ای که ایجاد شده رضایت کامل نداشته باشد. این به انتظارات غیر واقع بینانه یک بیمار بر می‌گردد. در صورتی که از نتایج لیفت راضی نباشید، پزشکان از جراحی‌های ترمیمی برای برطرف کردن عیوب چهره کمک می‌گیرند.

· آسیب به سیستم عصبی:

در ساختار چهره رگ‌های عصبی و غدد زیادی وجود دارند که به هنگام کشیدگی پوست هر کدام از آن‌ها مستعد آسیب دیدن هستند. اگرچه خطر آسیب دیدن اعصاب خطری جدی نیست اما ممکن است برای یک درصد از متقاضیان جراحی لیفت ایجاد شود.

· جا به جا شدن محل رویش مو در شقیقه:

یکی دیگر از عوارض جراحی لیفت صورت، جا به جا شدن محل رشد مو در شقیقه است. در صورتی که چهره پس از لیفت با عدم قرینگی مواجه بشود، این عارضه خود را نشان خواهد داد.

بیشتر بدانید: بهترین جراح لیفت صورت در مشهد

عوارض بسیار نادر لیفت صورت

بسیاری از عوارض جراحی لیفت صورت شایع هستند و متقاضیان را با خود درگیر می‌کنند، اما برخی از عوارض جدی این عمل نادر هستند و تنها ۱ درصد از متقاضیان لیفت صورت را درگیر می‌کنند. این عوارض عبارتند از:

·       عدم تقارن پوست

·       تورم یا قرمزی شدید

·       بی حس شدن ناحیه تحت درمان بعد از چند روز

·       ریزش مو در ناخیه تحت درمان

·       آسیب دیدن اعصاب صورت

·       بر جای ماندن اسکار در چهره

عوارض مربوط به جراحی لیفت صورت چه زمانی رخ می‌دهد؟

قبل از عمل به دلیل این که هنوز تغییراتی روی پوست شما اعمال نشده‌اند، پس با هیچ گونه عارضه ای مواجه نمی‌شوید. عوارض جراحی لیفت صورت بعد از عمل و در روزهای اول تا سوم خودشان را نشان می‌دهند. در روز اول بعد از عمل ممکن است احساس خستگی کنید و درد داشته باشید. با کمک داروهای مسکن می‌توانید روز اول را به خوبی به پایان برسانید. در روز دوم کم کم کبودی و تورم روی پوست ایجاد می‌شود. پزشکان در روز دوم بعد از عمل پانسمان را بر می‌دارند تا محل جراحی را بررسی کنند. سپس از پانسمان دیگری برای ترمیم زخم استفاده می‌کنند. در روز سوم هم عوارض جراحی لیفت صورت به اوج خود خواهند رسید. با مصرف دارو و توجه به نکات مراقبتی می‌توانید در هفته‌های آتی بعد عمل این عوارض را از بین ببرید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد عوارض جراحی لیفت صورت صحبت کردیم. این عمل جراحی اگرچه سبب ایجاد ظاهری شاداب و جوان‌تر شدن پوست می‌شود اما معایبی هم دارد. تورم، درد، نکروز پوست، آسیب دیدن اعصاب، عدم رضایت از عمل، تجمع مایعات زیر پوست، واکنش‌های آلرژیک و تاخیر در بهبودی از جمله عوارضی هستند که ممکن است متقاضیان را درگیر کنند‌. بهتر است افراد قبل از عمل دید درستی نسبت به معایب لیفت صورت پیدا کنند. چرا که حتی اگر بهترین پزشک صورت شما را لیفت کند، باز هم برخی از عوارض شایع مثل درد و ناراحتی و کبودی ایجاد خواهند شد. تنها راه گریز از این عوارض توجه به نکات مراقبتی بعد از لیفت صورت است.

آیا انجام لیفت صورت نیاز به سن خاصی دارد؟

چنانچه شما لیفت صورت را در سن مناسب خودش انجام دهید، چندان با عوارض درکیر نخواهید شد. پزشکان سن ۳۵ سالگی به بعد را بهترین سن برای لیفت کردن پوست صورت می‌دانند.

آیا جراحی لیفت صورت درد دارد؟

یکی از عوارض شایع این عمل، درد است. درد ناشی از لیفت صورت طبیعی است و چند روز بعد از بین می‌رود.

دوره نقاهت لیفت صورت چقدر طول می‌کشد؟

این دوران نقاهت در برخی از افراد ۴ هفته، د برخی ۸ هفته و در برخی دیگر تا ۱۲ هفته هم طول می‌کشد. بسته به میزان شدت عوارض جراحی لیفت صورت این دوره متفاوت خواهد بود.