پارگی پرده گوش و علائم آن + روش های درمان

پاره شدن پرده گوش می تواند در نتیجه یک اتفاق بی اهمیت در زندگی روزمره رخ دهد. معمولا جدی نیست. غشا بعد از چند هفته خودش را ترمیم می کند. در غیر این صورت، پیوند پرده گوش باید در نظر گرفته شود. در هر صورت، عاقلانه است که بدانیم چگونه علائم را برای درمان سریع شناسایی کنیم.

پارگی پرده گوش و علائم آن + روش های درمان

علل پارگی پرده گوش

● حوادث و صدمات جزئی: وارد شدن یک جسم نوک تیز به داخل مجرای گوش یکی از اولین علل پاره شدن پرده گوش است. ما عادت بدی داریم که از هر چیزی که به دستمان می آید برای حذف مومی که در گوشمان آزار می دهد استفاده کنیم، با این تصور که می توانیم حرکات خود را کنترل کنیم. با این حال، پرده گوش یک غشای بسیار شکننده است و این حرکت تکراری می تواند به آن آسیب برساند. انواع دیگر تروما مانند یک سیلی محکم نیز می تواند منجر به پارگی پرده گوش شود.

● عفونت های مزمن گوش: پاره شدن پرده گوش یک عارضه جانبی مکرر در صورت عفونت های مکرر گوش است، زیرا جریان چرک بر پرده گوش فشار وارد می کند.

● صداهای خیلی شدید: به ندرت ممکن است که صدایی با شدت بالا مانند صدای انفجار باعث ایجاد شکاف در پرده گوش شود.

● تغییر فشار: این پدیده بیشتر در هنگام غواصی یا فرود با هواپیما مشاهده می شود. اختلاف فشار، غشای تمپان را به حداکثر می رساند و می تواند پاره شود.

مقالات دیگر: درمان تومور گوش در مشهد

علائم پارگی پرده گوش

یک پارگی کوچک می تواند کاملاً بی توجه باشد، اما همچنین اتفاق می افتد که فرد چندین علامت را همزمان تجربه می کند:

• دردی که به صورت تابش می‌کند: از آنجایی که گوش میانی دیگر محافظت نمی‌شود، کوچک‌ترین قطره آب که به آن وارد می‌شود می‌تواند بسته به بزرگ بودن سوراخ، درد کم و بیش شدیدی ایجاد کند.
  • کاهش شنوایی: احساس گرفتگی گوش، سوت یا وزوز همراه با از دست دادن جزئی (یا کلی) شنوایی اغلب نشانه سوراخ شدن پرده گوش است.
  • عفونت: سوراخ شدن دری باز به روی باکتری است. یک مایع بدبو (بسته به شدت عفونت) ممکن است تشکیل شود و به داخل گوش تخلیه شود.
  • خروج آب از گوش پس از شنا یا سرگیجه نیز از نشانه های پاره شدن پرده گوش است.

تشخیص پارگی پرده گوش چگونه انجام می شود؟

پزشک شما می تواند از چندین روش برای تشخیص پارگی پرده گوش استفاده کند:

• یک نمونه مایع، که در آن پزشک مایعاتی را که ممکن است از گوش شما نشت کند را برای عفونت تجزیه و تحلیل می کند (عفونت ممکن است باعث پارگی پرده گوش شما شده باشد)
  • یک معاینه اتوسکوپی، که در آن پزشک از یک دستگاه تخصصی با نور برای بررسی کانال گوش استفاده می کند.
  • یک معاینه شنوایی شناسی، که طی آن پزشک شنوایی و ظرفیت پرده گوش شما را آزمایش می کند. تمپانومتری، که در آن پزشک یک تمپانومتر را در گوش شما قرار می دهد تا پاسخ پرده گوش را به تغییرات فشار آزمایش کند

اگر برای پارگی پرده گوش به آزمایشات تخصصی یا درمان بیشتری نیاز دارید، ممکن است پزشک شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.

در صورت پاره شدن پرده گوش چه باید کرد؟

• در صورت شک، ناراحتی یا درد، همیشه توصیه می شود با پزشک گوش و حلق و بینی مشورت کنید
  • پرده گوش باید طی 6 تا 8 هفته خود به خود بهبود یابد. در این مدت، از هر عاملی که می تواند پارگی را بدتر کند یا باعث عفونت شود، باید اجتناب شود.
  • هنگام دمیدن یا عطسه کردن بینی خود را نگه ندارید.
  • هنگام تمیز کردن مجرای گوش خود را به قسمت خارجی آن محدود کنید.
  • همچنین از حرکات ناگهانی و تغییر فشار (کوه، استخر، هواپیما، غواصی) که می تواند باعث آسیب شود، خودداری کنید.
  • در محیط های پر سر و صدا کمتر رفت و آمد کنید.

بیشتر بدانید: علت وزوز گوش

درمان پارگی پرده گوش

پاره شدن پرده گوش اگر بیش از 3 میلی متر نباشد کیفیت شنوایی را تحت تأثیر قرار نمی دهد. اگر جدی‌تر باشد (بیش از دو سوم پرده گوش)، کاهش شنوایی می‌تواند بین 20 تا 40 دسی بل باشد. به محض مشاهده یکی از علائم (وزوز، درد متوسط، ناشنوایی نسبی) با پزشک مشورت کنید تا تشخیص را تایید کنید. او ممکن است در صورت عفونت آنتی بیوتیک یا محصولات خاصی را برای بهبود تجویز کند. این امکان وجود دارد که به خصوص در مورد عفونت های مکرر گوش، پارگی دیگر بسته نشود. در صورت پاره شدن دائمی، پزشک به منظور بهبود شنوایی، تمپانوپلاستی را پیشنهاد می کند.